Üzletek éjszakai nyitva tartásának önkormányzati szabályozása
A Kertv.[1] 6. § (4) bekezdés a) pontja alapján a települési önkormányzat képviselő-testülete – a helyi sajátosságok figyelembevételével – rendeletben szabályozhatja az üzletek éjszakai (22 és 6 óra közötti) nyitva tartási rendjét. A felhatalmazó rendelkezést a Kertv. 12. § (5) bekezdése tartalmazza.
I. A szabályozás tartalma:
1. A figyelembe vett helyi sajátosságokra történő hivatkozás
A „helyi sajátosságok figyelembevétele” mindenekelőtt arra vonatkozik, hogy önkormányzatonként más-más lehet az az érdek, ami alapján az üzletek éjszakai nyitva tartása szabályozás alá eshet. Egy alapvetően a turizmusra, a fiatal felnőttek idegenforgalmára építő önkormányzat esetén a helyi sajátosság nyilvánvalóan más, mint egy olyan agglomerációs település esetén, ahová a napi munka után pihenni térnek haza az ott lakók. A helyi sajátosságok figyelembevétele törvényi kritérium a helyi közösség érdekének a figyelembevételét jelenti. [Köf.5.037/2016/4.]
Csongrád-Csanád vármegyében az önkormányzatok tipikusan az ott lakók pihenéshez, egészséges környezethez való jogát veszik figyelembe az üzletek éjszakai nyitva tartásának szabályozása során.
2. Az éjszakai nyitva tartás rendjének megállapítása
A megfelelően felmért helyi sajátosságok a kereskedelmi tevékenység korlátozásának többféle módjára is okot adhatnak: az önkormányzat az adott település egy meghatározott körzetében, meghatározott típusú kereskedelmi üzletek esetében, illetve meghatározott időszakhoz kötötten, egyes napokon is korlátozhatja, kizárhatja, avagy éppen engedélyezheti az éjszakai nyitva tartást. [Köf.5.011/2012/7.]
Az önkormányzatoknak tehát nagy a szabadsága e tekintetben, melyre figyelemmel az alábbi szabályozások fordulnak elő:
- a hét valamennyi napjára vonatkozóan azonos időintervallumban rendeli el a vendéglátó üzletek zárva tartását,
- különbséget tesz téli és nyári időszámítás között úgy, hogy utóbbi esetben vagy később zárhatnak, vagy korábban nyithatnak az üzletek,
- a hét napjai között is differenciál általában akként, hogy péntek és szombat éjszaka – illetve bizonyos esetekben munkaszüneti, valamint azt megelőző napokon – egy-két órával tovább tarthatnak nyitva az üzletek,
- különbséget tesznek a szerint, hogy zeneszolgáltatást nyújt-e az adott vendéglátó üzlet, vagy rendelkezik-e terasszal.
3. Kivételek meghatározása
Szintén az előző pontban kifejtett nagymértékű szabályozási szabadságból eredően a kivételek meghatározása is sokszínű lehet:
- kötődhet meghatározott dátumhoz (például nem vonatkozik a korlátozás december 31., január 1., április 30., május 1., augusztus 19– napjára),
- meghatározható az üzlet típusa vagy elhelyezkedése alapján (például élelmiszer jellegű kiskereskedelmi üzlet, melegkonyhás vendéglátást folytató üzlet, lakáscélú épületek homlokzatától számított 50 métert meghaladó távolságra lévő üzlet), valamint
- tehető kivétel akár besorolási övezetek szerint is.
4. Az eltérő nyitva tartás engedélyezéséről/bejelentéséről való rendelkezés
Azon önkormányzatok esetében, ahol a rendelet engedélyhez köti az eltérő nyitva tartást, ott általában meghatározásra kerül, hogy ki (polgármester, jegyző) adja ki az engedélyt, meddig kell benyújtani a kérelmet, illetve mellékletben akár formanyomtatvány is szerepelhet.
A bejelentéshez kötött eltérő nyitva tartás esetén változatosabb részletszabályok fordulnak elő az alábbiak szerint:
- Zárt vendégtérrel rendelkező üzletek, kizárólag zárt vendégtérben évi 12 alkalommal, de legfeljebb havi 2 alkalommal péntekről szombatra 3:00, szombatról vasárnapra 4:00 óráig tarthatnak nyitva, ilyenkor a kereskedelmi hatóságnak legalább 15 nappal korábban be kell jelenteni a szándékot.
- Alkalmi zártkörű rendezvény tartása esetén a polgármesterhez kell bejelentéssel élni a melléklet szerinti formanyomtatványon a rendezvény tartása előtt 7 nappal.
- Az üzlet az üzemeltető írásbeli bejelentésére január 1. napján, farsangi időszakban, nagypénteken, nagyszombaton, húsvét napján, április 30. – május 1. napján, pünkösd napján, augusztus 19– napján, december 31. napján, ezektől eltérő időpontban naptári évenként legfeljebb 5 alkalommal nyitva tarthat.
- Zártkörű rendezvények (lakodalom, osztálytalálkozó, ballagás) tartása esetén el lehet térni, melynek feltétele, hogy az esemény előtt 5 nappal a polgármesteri hivatalban írásban be kell jelenteni.
- Az előzetesen bejelentett, kereskedelmi vendéglátó helyiségben tartott alkalmi rendezvényekre nem vonatkozik a korlátozás.
- Előzetes bejelentés alapján az alkalmi családi, vagy havi két alkalmat meg nem haladó zenés, táncos, diszkórendezvény megtartható.
- Legalább egy héttel megelőző értesítés és bejelentés esetén havonta egy alkalommal, péntekről szombatra vagy szombatról vasárnapra virradó éjszaka legfeljebb 3 óráig tarthatnak nyitva az üzletek.
I. Amire figyelni kell:
A vonatkozó bírói gyakorlat, valamint a törvényességi szakterület által 2022. évben lefolytatott célvizsgálat tapasztalatai alapján az alábbiakra kívánjuk felhívni a figyelmet:
- Törvénysértő azon rendelkezés, amely a társasházban lévő üzlet tekintetében szükséges társasházi tulajdonostársi hozzájáruló nyilatkozat mellett a lakást egyéb jogcímen használó lakó szavazatát azzal egyenértékűként fogadja el, ugyanis az ilyen lakót döntési jogosultság nem illeti meg. [Köf.5.011/2012/7.]
- A Kertv. az üzletek nyitvatartási idejét illetően az önkormányzat számára az éjszakai nyitvatartási rend szabályozására ad felhatalmazást. Felhatalmazás hiányában a helyi önkormányzatoknak nincs lehetőségük a piacok és vásárok területén lévő különböző kereskedelmi egységek kötelező nyitvatartási idejének meghatározására. [Köf.5.011/2016/4.]
- Az önkormányzat rendeletében felhatalmazó rendelkezésként a Kertv. 12. § (5) bekezdését, feladatkört megállapító rendelkezésként a Kertv. 6. § (4) bekezdés a) pontját javasolt feltüntetni.
- Amennyiben a rendelet a közösségi együttélés alapvető szabályai közé tartozó rendelkezéseket is tartalmaz, úgy az erre felhatalmazást adó rendelkezést a bevezető részben szintén meg kell jelölni, vagy célszerűbb lehet az adott rendelkezéseket eleve a közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló önkormányzati rendeletbe foglalni.
- Az értelmező rendelkezéseknek a magasabb szintű jogszabályokkal összhangban kell lenniük.
- Az önkormányzatnak nincs törvényi felhatalmazása arra, hogy eljárási illetéket határozzon meg az üzletek éjszakai nyitva tartásához kapcsolódóan.
- A rendelet meg kell, hogy feleljen a normavilágosság követelményének (nem jó például az a szabályozás, amely csak azt határozza meg, hogy meddig tarthat nyitva az üzlet, az azonban nincs rögzítve, hogy hány órától).
- Az önkormányzat nem tilthatja meg a non-stop nyitva tartást.
- Figyelni kell arra is, hogy az önkormányzati rendelet ne hivatkozzon olyan jogszabályra, amely már nem hatályos.
[1] 2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről [Kertv.]