Bővült a kormányhivatalnak küldendő önkormányzati iratok köre
Dr. Koréh Zoltán
kormánytisztviselő
Hatósági Főosztály · Törvényességi Felügyeleti Osztály
2022. december 31. napjáig – az akkor hatályos Mötv. 52. § (2) bekezdés 4. mondatának megszövegezésére figyelemmel – a jegyző csupán az önkormányzati jegyzőkönyveket küldte meg a kormányhivatalnak.
A gyakorlatban az átruházott hatáskörben hozott, önkormányzati döntések ugyanakkor – a bizottsági döntések kivételével – nem jegyzőkönyvbe foglaltan, hanem külön okiratban kerülnek megszövegezésre, amelyek egyébként a törvényességi felügyeleti vizsgálat tárgyát képezik, és az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program adatszolgáltatással érintett adatok körébe esnek.
Ezen indokok alapján a jogalkotó 2023. január 1. napjával kezdődően kibővítette a kormányhivatalnak megküldendő önkormányzati iratok körét a polgármester, a főpolgármester, a vármegyei közgyűlés elnöke és a jegyző képviselő-testület által átruházott hatáskörében meghozott, hatósági döntésnek nem minősülő döntésekre is. [Mötv. 52. § (2) bekezdéséhez fűzött törvényi indokolás]
Összefoglalva mindez azt jelenti, hogy a jegyző 15 napon belül köteles megküldeni a kormányhivatal részére:
- valamennyi önkormányzati jegyzőkönyvet; továbbá
- azon döntéseket, amelyeket a polgármester, a főpolgármester, a vármegyei közgyűlés elnöke és a jegyző a képviselő-testület által átruházott hatáskörében, önkormányzati, de nem hatósági jogkörében hozott.
Az önkormányzati ügyben hozott döntések és az önkormányzati szerv által hozott (államigazgatási és önkormányzati) hatósági döntések elhatárolásakor az Ákr. 7. §-a szerinti hatósági ügy fogalma adhat leginkább támpontot a jogalkalmazó számára.
A hatósági ügyben ugyanis a hatóság a döntésével az ügyfél jogát vagy kötelezettségét állapítja meg, jogvitáját dönti el, jogsértését állapítja meg, tényt, állapotot, adatot igazol vagy nyilvántartást vezet, illetve az ezeket érintő döntését érvényesíti.
Az államigazgatási hatósági ügyben a polgármester, a vármegyei közgyűlés elnöke, a jegyző, valamint a polgármesteri hivatal és a közös önkormányzati hivatal ügyintézője járhat el, és kizárólag akkor, ha számukra törvény vagy törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet államigazgatási feladat- és hatáskört állapít meg. [Ákr. 9. §, Mötv. 18. §]
Az önkormányzati hatósági ügyek (pl. települési támogatás nyújtása, településképi kötelezés, stb.) kötelező önkormányzati feladatoknak tekintendők, így azokat is törvény határozza meg. Önkormányzati hatósági ügyekben főszabályként a képviselő-testület, törvény rendelkezése alapján pedig a polgármester jár el. A képviselő-testület a hatáskörét önkormányzati rendeletben a polgármesterre, a bizottságára, a társulására vagy a jegyzőre ruházhatja át. [Ákr. 9. §, Mötv. 13. § (1)-(2) bek., 142/A-142/C. §, Szoc. tv.[1] 45. § (1) bek., Tvtv.[2] 11. § (2) bek.]
Végezetül fel szeretnénk hívni figyelmüket arra, hogy a TFÍK-felületen történő beküldés az átruházott döntések esetében is lényegében a jegyzőkönyvekkel azonos módon történik: a „Jegyzőkönyv felterjesztése” funkcióval megnyitjuk a „Jegyzőkönyv adatai” lapot, majd döntéshozóként a polgármestert vagy jegyzőt választjuk ki. (Ebben az esetben a felület nem követeli meg az ilyenkor értelmeztetetlen, pl. az összehívás típusára vonatkozó rovatok kitöltését.) Egyszerre több döntést is feltölthetünk, akár egyetlen PDF-ben is, azonban az oldalsó oszlop megfelelő sorában mindig pontosan meg kell jelölni a döntések darabszámát.
[1] 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról [Szoc. tv.]
[2] 2016. évi LXXIV. törvény a településkép védelméről [Tvtv.]