Útügyi eljárások
Az útügyi hatósági eljárások leggyakrabban valamely útügyi létesítmény építésének, forgalomba helyezésének engedélyezésére irányulnak. Fontos változás, hogy 2023. március 1-jétől a korábban a járási hivatalok hatáskörébe tartozó útügyi eljárások, azaz a járdák, gyalogutak építése, forgalomba helyezése, megszüntetése tárgyú ügyek is a vármegyei kormányhivatalokhoz kerültek (a Csongrád-Csanád vármegyében eljáró szervezeti egység a Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztály Közlekedési és Útügyi Osztálya).
A továbbiakban azon gyakoribb engedélyezési eljárások kerülnek röviden bemutatásra, amelyekben az önkormányzatok, jegyzők is megjelenhetnek ügyfélként, illetve más eljárási szereplőként.
Kiindulópontként megjegyzendő, hogy az engedélyezés folyamata a Közlekedési és Útügyi Osztályon, a hatáskör fentebb hivatkozott kibővítésével, a korábbiakhoz képest nem változott.
1. Az eljárás az Ügyfél kérelmére indul, az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló 93/2012. (V. 10.) Korm. rendeletben rögzített dokumentumok benyújtásával.
Az eljárások gyors és eredményes lefolytatásához szükséges, hogy az engedélyezési dokumentáció a jogszabályban előírt tartalommal kerüljön benyújtásra.
Az ügyintézési határidő kezdete a kérelemnek a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz történő beérkezésének napja, vége pedig az eljárást lezáró döntés közlésének napja. Az ügyintézési határidő speciális, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény 3. § (5) bekezdés c) pontja alapján, nemzetgazdasági szempontból kiemelt fontosságú ügyben 30 nap, egyéb útépítési, forgalomba helyezési, megszüntetési engedélyezési eljárás esetében, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 29. § (7) bekezdése alapján, 55 nap.
2. A hatóság a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül értesíti az ismert ügyfeleket az eljárás megindításáról, valamint hiánypótlási felszólítást bocsát ki, amennyiben a jogszabályban meghatározott valamennyi dokumentum, nyilatkozat nem áll rendelkezésre.
3. Az eljárások során szakhatóságok, egyéb szervek, hatóságok közreműködésére is szükség van.
Szakkérdés tekintetében 8 nap, a szakhatóságoknak 15, jegyzők esetében 21 nap (kiemelt ügyekben 15 nap) áll rendelkezésre a válaszuk megadásra.
Azon időtartamok, amelyek a hatóságok oldalán merülnek fel (ideértve a megkeresés, a szakhatósági eljárás stb. idejét is) nem szolgálhatnak alapul az ügyintézési határidő „meghosszabbodására”, ezért az eljárásokban problémát jelenthet, hogy a nyitva álló 55 napból (kiemelt ügyekben 30 napból) a szakhatóságok, jegyzők nyilatkozattétele esetenként jelentős időt vesz igénybe.
Külön nehézséget jelenthet a határidő megtartása szempontjából, ha a jegyzők mint szakhatóságok az Ákr. 23. § (4) bekezdése alapján más eljáró hatóság kijelölését kérik.
A fentiek okán, különösen fontos a hatóságok, szakhatóságok közötti együttműködés. Az elmúlt időszakban az útügyi eljárásokban közreműködő hatóságokkal folyamatos és jó kapcsolat alakult ki, amit ez úton is szeretnénk tisztelettel megköszönni, bízva a további hatékony kooperációban. Bármely kérdés esetén, a szakterület munkatársai készséggel állnak rendelkezésre a következő elérhetőségeken:
- e-mail cím: ut@csongrad.gov.hu,
- telefonszám: 62/681-609 és 62/681-609.